Ny administrator
- Processen
Et sikkert og smidigt forløb
Nedenfor følger en handlingsplan og proces for skift til Cobblestone.
Valg af administrator
og afklaring af aftalemæssige forhold
Valg af ny administrator sker som oftest på en generalforsamling idet bestyrelsen forinden vil modtage tilbud fra aktører i branchen og tage stilling til, hvilket firma der ønskes indstillet. Bemærk! I nogle foreninger kan bestyrelsen skifte administrator, uden forudgående vedtagelse på en generalforsamling. Dette vil stå i foreningens vedtægter.
Afholdelse af generalforsamling
og vedtagelse af ny administrator
Der indkaldes til en generalforsamling med henblik på valg af
ny administrator. Cobblestone deltager i det omfang bestyrelsen ønsker (dirigent, referent mv.) og præsenterer Cobblestone og processen med administratorskifte for øvrige beboere i foreningen.
Aftaleindgåelse
herunder opsigelse af tidl. administratoraftale
Når Cobblestone er valgt, forhandles den endelige aftale på plads. Administrationsaftalen underskrives og aftale med tidligere administrator opsiges.
Cobblestone forhåndsafklarer praktiske forhold omkring bank, betalinger, Nets, fuldmagter mv. og står til rådighed for juridisk, administrativ og økonomisk rådgivning uagtet at administrationsperioden ikke er startet endnu.
Opstart af administration
og overlevering fra tidl. administgrator
Foreningen får tildelt en administrator, som vil agere kontaktperson for alle foreningens medlemmer. Ny administrator vil tage kontakt til tidl. administrator for at rekvirere materiale på foreningen, herunder vedtægter, regnskaber, forsikringspolice mv..
Når materiale fra tidl. administrator er modtaget, vil ny administrator indkalde bestyrelsen til et opstartsmøde, hvor administrative procedurer, herunder bl.a. procedure for overdragelser, kontakt med bestyrelse, vicevært og evt. vaskeri gennemgås.
Modtagelse af materiale
Herunder åbningsbalance med bogholderi til dato
Inden for en måned efter overtagelse vil vi oftest modtage materiale fra tidl. administrator. Materialet gennemgås og vigtige dokumenter skannes ind til Cobblestones online løsning. Her modtages også åbningsbalancen og opdateret bogholderi. Bogholderiet for året til dato afstemmes og lægges ind i Cobblestones system. Dermed bliver foreningens driftsøkonomi også tilgængelig på online løsningen.
Ny adresse meldes til CVR, Webreg, SKAT, leverandører mv.
Afslutning
Når ovenstående er på plads, foretages en række omfattende kontroller af foreningens forhold. Bl.a. gennemgås arealer, indskud, sammenlægninger, lejekontrakter, erhvervslejeforhold, rykkerkoder, mæglerbesvarelse, procedure vedr. handler mv. Desuden kontrolleres forsikringsforhold og alternativt tilbud indhentes for at kontrollere at foreningen har de bedste forsikringsvilkår.
Praktisk info
- Der betales først honorar fra overdragelsestidspunktet og dermed ingen dobbeltbetaling.
- Cobblestone står dog til rådighed før overdragelsen, når aftalen er indgået.
- Cobblestone varetager opsigelse af nuværende administrator, hvis dette ønskes.
- Vi sikrer en tryg process for beboere ved deltagelse på generalforsamling og udsendelse af velkomstbrev til alle beboere.
- Dertil tilbyder vi en unik mulighed hvor bestyrelsen kan følge med online i hele overdragelsesprocessen.
Faldgruber
Omfattende erfaring med denne type processer viser at problemer kan opstå omkring følgende:
- Igangværende:
Handler omkring skæring
Beboer/lejersager
Igangværende byggesager
- Tidligere afsendte eller manglende reguleringer af lejere
- Problemer ved manglende registrering af sammenlægning
Spørgsmål til processen
Bliver din forening eller ejendom ikke allerede administreret hos os i dag, så kan du nemt og hurtigt få et tilbud på administration lige her