4. Tilsagn om køb
Har du fået anvist en andelslejlighed via en venteliste skal du udfylde formularen "FH04 Ønske om køb af andelsbolig".
Har du fået anvist lejligheden af sælger, som har fri anvisningsret, og ønsker at købe den, skal sælger udfyld formularen"FH02 Begæring om overdragelsesaftale". Da sælger har ansvaret for at oplysninger om køber er korrekte, er det vigtigt at køber opgiver alle relevante oplysninger til sælger, herunder navn, adresse og kontaktoplysninger.
5. Udfærdigelse af overdragelsesaftale
Når der mellem køber og sælger er aftalt overdragelse og købesum og alle påkrævet rapporter er udarbejdet, udfærdiger Cobblestone, på foreningens vegne, en overdragelsesaftale mellem køber og sælger, som også tiltrædes af bestyrelsen.
6. Indhentelse af underskrifter
Når overdragelsesaftalen er udarbejdet indhenter den handelsansvarlige underskrifter fra parterne.
Dette foregår som udgangspunkt elektronisk ved brug af MitID, idet parterne modtager en e-mail med et link til aftalen samt alle aftalebilag. Den elektroniske løsning sikrer hurtig og komfortabel sagsbehandling idet alle parter kan skrive under hvor og hvornår de ønsker.
Ønsker man ikke at aftalen sendes elektronisk, skal vi have besked herom inden pkt. 5, udfærdigelse af overdragelsesaftale.
Cobblestone opkræver i forbindelse hermed også købesummen, som i udgangspunktet skal indbetales 14 dage før overdragelse.
7. Overdragelse af andelen
Når overdragelsesaftalen er underskrevet af alle parter og købesummen er indbetalt kan lejligheden overtages. Cobblestone bestiller varme og evt. vand aflæsning, men øvrige målere skal parterne selv aflæse på overdragelsesdagen og melde ind til forsyningsselskaberne. Den praktiske nøgleoverdragelse aftales alene mellem køber og sælger.
8. Afregning af salg
Sælger afregnes som udgangspunkt 15-21 dage efter overdragelse. Dette skyldes at køber har 14 dage fra overdragelse til at gøre indsigelse overfor fejl og mangler. Har køber benyttet sig af denne indsigelsesret og har opgivet et anslået beløb til udbedring, tilbageholder Cobblestone dette beløb indtil der mellem køber og sælger er enighed om, hvordan mangelsagen skal afgøres. Køber kan anmelde mangler identificeret efter overtagelsen ved brug af "FH06 Anmodning om tilbageholdelse af købesum".
Er der ikke opstartet en mangelsag, afsluttes handlen her.
9. Afslutning af mangelsag og handlen generelt
Cobblestone går ikke ind i sagen om hvem der i en mangelsag har ret eller hvordan den skal afgøres. Dette er alene op til sælger og køber at finde ud af.
Når der er truffet afgørelse af mangelsagen vil Cobblestone afregne det tilbageholdte beløb efter anvisning fra køber og sælger. Herefter afsluttes handlen.