Dette er en vejledning til nye og gamle bestyrelsesmedlemmer i andels- og ejerforeninger, som vi har udarbejdet for at hjælpe jer på vej. Der er tale om en vejledning, og der er selvfølgelig altid mulighed for at gøre tingene anderledes, hvis man synes.
Bemærk venligst at der til sidst i nedenstående tekst er indsat links til eksempel på en forretningsorden for bestyrelsesarbejdet og andre relevante dokumenter der kan give bestyrelsen bedre overblik over opgaver, samt lette bestyrelsesarbejdet.
Bestyrelsens form og konstituering
Når bestyrelsen er valgt på generalforsamlingen, skal den konstituere sig.
Ofte er det anført i vedtægterne at bestyrelsen konstituerer sig selv, det betyder, at bestyrelsen selv vælger formand, næstformand, etc. Det er dog ligeså normalt at i hvert fald formanden skal vælges direkte på generalforsamlingen.
Bestyrelsen skal også fastlægge sin forretningsorden.
Forretningsordenen beskriver, hvordan bestyrelsen skal organisere sine møder, tage referat, delegere beslutninger mv. Da bestyrelsen selv har besluttet sin forretningsorden, kan bestyrelsen også ændre på denne, når man ønsker det.
I praksis sker det oftest ved, at man bare bekræfter, at den hidtidige forretningsorden fortsat er gældende, eller ændres på følgende punkter, der herefter indarbejdes i en ny version.
Bestyrelsens mandat
Bestyrelsen har ansvaret for den daglige drift af foreningen.
Det betyder, at den har ansvaret for, at ejendommen drives og administreres på ansvarlig vis indenfor rammerne af foreningens vedtægter, gældende praksis i foreningen og almindelige foreningsretlige regler.
Bestyrelsen skal også realisere generalforsamlingens beslutninger, og den kan afholde udgifter indenfor det vedtagne budget.
Bestyrelsen bør derfor varetage medlemmernes interesser bredt og ikke blot enkelte grupper af medlemmer, ligesom bestyrelsen bør tilstræbe gode relationer til alle i ejendommen.
Bestyrelsen bør dokumentere væsentlige dele af sit arbejde, så efterfølgende bestyrelsesmedlemmer har mulighed for at sætte sig ind i beslutningsgrundlag, væsentlige argumenter og trufne beslutninger.
Bestyrelsen kan også gøre brug af andre gode kræfter i foreningen til at deltage i særlige udvalg eller arbejdsgrupper. Sådanne udvalg mv. har ikke beslutningskompetence og refererer til bestyrelsen.
Den daglige drift består bl.a. af dialogen med beboere og administrator, godkendelse af regninger, tilsyn og dialog med vicevært/ejendomsservicefirma, bestilling af håndværkere og igangsætning af projekter, som er besluttet af generalforsamlingen.
Bestyrelsen kan ikke træffe beslutninger, som ikke fremgår af vedtægterne eller kan betragtes som en del af den daglige drift. Disse beslutninger skal træffes af generalforsamlingen.
Bestyrelsen bør forberede generalforsamlingen ved årligt at overveje en drøftelse af:
- Målsætning og strategi for foreningen
- Opdatering af vedtægter
- Ejendommens vedligeholdelsesmæssige stand og behov for en vedligeholdelsesplan
- Bestyrelsesgodtgørelse
Få et tilbud på administration
Bliver din forening ikke allerede administreret hos os? Så få et tilbud på administration lige her