Med stort tryk på markedsføringen bliver flere og flere af vores kunder kontaktet af sælgere som ønsker at give et godt tilbud. Vi kommer ind på reglerne og gennemgår forbrugerombudsmandens udtalelse herom.
Vi har lige været igennem højsæsonen for tilbud med Black Friday. Aldrig før har der fløjet så mange mails rundt omkring med forskellige tilbud. Flere af vores kunder, har forespurgt os om hvordan man betragtes som bestyrelsesmedlem i en forening, når man modtager tilbud og bliver ramt af markedsføring fra forskellige leverandører, der ønsker at sælge en ydelse som fx fibernet, valuarvurdering, trappevask eller anden viceværtsydelse. Henvendelser kan ske på forskellig vis og vi kender det nok alle sammen. Telefonen ringer, og en ukendt person præsenterer sig ved fornavn og for nævnt dit eget fornavn flere gange i løbet af det første minut. Hvis det er rigtig avanceret, nævner personen også en af dine bekendte, som du måske har tillid til. Det er desværre blevet hverdag for mange, ligesom vi nok også har vænnet os til, at vores indbakke er fjendeland, hvor der optræder alle mulige forsøg på phishing og forskellige tilbud. Det samme gælder efterhånden SMS, Whatsapp og andre beskedtjenester. Nogle gange kommer henvendelsen som en opringning og andre gange kan det være en person der gerne vil give sig til kende, fordi de vil sælge en forsikring, en internetforbindelse eller noget andet, og det kan selvfølgelig også være irriterende, og det er faktisk også i mange tilfælde ulovligt. Med denne artikel vil vi prøve at forklare hvornår disse henvendelser er lovlige og hvornår de er ulovlige. Telefoniske henvendelser Der gælder ret stramme regler for, hvornår man må henvende sig telefonisk til forbrugere. Det er her vigtigt, at være opmærksom på, at der er stor forskel på, hvad man må i forhold til forbrugere og til erhvervsdrivende, men andelsboligforeninger, ejerforeninger og grundejerforeninger skal som udgangspunkt betragtes som forbrugere, og en henvendelse til et bestyrelsesmedlem skal derfor betragtes som en henvendelse til en forbruger. Forbrugerombudsmanden blev i 2015 spurgt om det ville være lovligt at rette uanmodet telefonisk henvendelse til formanden eller et bestyrelsesmedlem i andels- og ejerboligforeninger med henblik på at sælge en ydelse. Forbrugerombudsmanden udtalte, at andels- og ejerforeninger som udgangspunkt skal anses som forbrugere, jf. forbrugeraftalelovens § 4, stk. 1, da foreningerne typisk er sammenslutninger, der varetager medlemmernes private økonomiske interesser. Forbrugerombudsmanden konkluderede derfor også, at det som udgangspunkt ikke er tilladt at ringe op til formanden/et bestyrelsesmedlem i andels- og ejerboligforeninger uden forudgående samtykke. Undtaget fra forbuddet er henvendelser om bøger, aviser, ugeblade og tidsskrifter, forsikringer og redningstjenester og sygetransport. I forbrugeraftalelovens § 4 er anført følgende: Stk. 1: Erhvervsdrivende må ikke uden forudgående anmodning herom rette telefonisk henvendelse til en forbruger eller personlig henvendelse til en forbruger på dennes bopæl, arbejdsplads eller andet sted, hvortil der ikke er almindelig adgang, med henblik på straks eller senere at opnå tilbud eller accept af tilbud om indgåelse af aftale. Stk. 2: Stk. 1 gælder ikke for telefoniske henvendelser om 1) bestilling af bøger, 2) tegning af abonnement på aviser, ugeblade og tidsskrifter, 3) formidling af forsikringsaftaler og 4) tegning af abonnement om redningstjeneste eller sygetransport . Hvis man selv har accepteret, at der må rettes henvendelse, f.eks. i forbindelse med deltagelse i en konkurrence på nettet, kan man ikke påberåbe sig forbuddet. Straffen for overtrædelse af forbuddet kan være ret hård, da et selskab, der overtræder forbuddet, kan idømmes på bøde på op til 4 % af omsætningen. E-mail henvendelser I forhold til mail er de såkaldte spam mails generelt forbudt. Det gælder både til forbrugere og erhverv. Spam mails er mails, der er masseudsendt og uden forudgående tilladelse fra modtageren. Det er således ikke alle masseudsendte mails, der er spam. Hvis man selv har accepteret at modtage mails, er det naturligvis tilladt. Det er heller ikke tilladt at skrive direkte til jeres bestyrelses- eller foreningsmail med et godt tilbud, hvis man ikke selv forinden har anmodet om dette. Har man accepteret at man gerne vil modtage et tilbud eller tilmeldt sig et nyhedsbrev med løbende tilbud, skal der dog altid være en let måde at framelde sig mailinglisten, så man ikke fremadrettet modtager mails. Hvis man alligevel bliver udsat for ulovlige mails eller tilfældige telefonopkald, kan man ret let anmelde dem til forbrugerombudsmanden via dette link: https://forbrugerombudsmanden.dk/kontaktmuligheder/klag-over-markedsfoering Tilbud fremsendt med almindelig post eller omdelt, er dog tilladt. |