MIPIM afholdt sin første dedikerede PropTech konference i EU denne uge og Cobblestone var med.

MIPIM slap nogenlunde fra det, om end begreberne er meget løse og udefinerede, og selve konferencen var noget umoden. Foredragene var ujævne og der var kun ca. 40 udstillere, hvoraf mange var regulære startup’s. På trods af dette var det nogle gode og inspirerende dage, og jeg er kommet hjem med 2-3 nye tekniske løsninger, som kan understøtte vores digitale ambitioner i Cobblestone.

Her er tre centrale observationer fra Paris:

I. Begrebet PropTech blafrersom så mange andre buzz-words i vinden. Man lader det rundhåndet dække over både generel forretningsmæssig innovation og nytænkning til rå tech-virksomheder. I min verden dækker PropTech mere over nytænkende og måske disruptiv ejendomsteknologi, end nye koncepter som WeeWork og Airbnb. Men ofte er teknologien og forretningsmodellen vanskelig at skille ad, og de nye forretningsmodeller er flittige brugere af nyt ejendomsteknologi – og det er alt sammen meget interessant og relevant.

II. Det store tema var de nye co-working-koncepter, så som WeWork. Mere præcist er der tale om fleksible og meget højt servicerede og stærkt (globalt) brandede kontorkoncepter. I miljøet er der en meget sikker forvisning om, at det er den vej ejendomsbranchen skal. At man begynder at tale om real estate-as-a-service (en parallel til SSA - Software aS a Service) er interessant og inspirerende og helt på linje med vores tanker om at bygge lag af service, brand og social kapital oven på den rå ejendomsfacilitet. Spørgsmålet er naturligvis om store globale lejere vil erkende, at de ikke skal drive deres egne ejendomme, men i stedet skal lægge sig ind i sådanne fleksible, servicerede koncepter og fokusere på deres kerneforretning. Eller om de fortsat i sidste ende vil have total kontrol, og brande deres egne fysiske rammer. Det må tiden vise. Tanken om at WeWork eller en anden spiller måske kan ”lave en Amazon” på kontormarkedet, synes måske lidt eksotisk – men – en gang var Amazon også bare en boghandel.

III. Software as a service bliver standard. Bl.a. med adresse til den dominerende leverandør af administrationssystemer i Danmark, er det relevant at fremhæve at alle de nye spændende produkter og services kommer som cloud-baserede tjenester og købes som en software service. Dette gælder både de rene softwareløsninger til f.eks. databehandling, og det gælder løsninger som har fysiske komponenter, f.eks. sensorer. Prismodellen er altid meget fleksibel og skalerer lineært med omfang, og der er ikke opstarts- og konfigurationsomkostninger af betydning. Sidst men ikke mindst, så er det fuldkommen standard at disse cloud-løsninger er åbne og har et veldefineret API. Mange har allerede integreret til nært beslægtede og komplimenterende løsninger eller til en integrationstjeneste.

Afslutningsvis lidt om det teknologiske fokus. Der var tre hovedgrupper af teknologier: 

1) Sensorer– for det meste små selvstændige og ukomplicerede løsninger som kan implementeres i eksisterende bygninger. Meget interessant. Mulighederne for at gøre gamle bygninger ”smarte” kommer til at vokse dramatisk de kommende 1 til 2 år. 

2) Virtual Reality– 3D og VR modnes meget hurtigt. Løsningerne baseret på 3D gaming teknologi er meget overbevisende. Det er vanskeligt at forestille sig, at man om ét til to år vil købe en projektbolig uden at have gået den grundigt igennem i VR. Det er godt og det bliver billigt. 

3) Transaktionsunderstøttende teknologier. Ejendomstransaktioner er tunge – særligt i udlandet, og det er der mange bud på.  Block-chain spøger, datarum med kunstig intelligens og talrige forsøg på at komme uden om de dyre og tunge sydeuropæiske notar-tjenester var der meget af. 

 

P.s. Hvis du synes dit kontor er lidt kedeligt, så kig lidt på The 20 Best Coworking Spaces Across the Globe